Reisverslag-Berlijn

Stedentrip Berlijn

13 – 15 mei 2005

13 mei 2005:

’s Ochtends vertrekken we al vroeg naar Schiphol voor een ochtendvlucht naar Berlijn. De vlucht AB 8023 vertrekt om 08.10 uur, precies op tijd.
We landen op Tegel Airport en omdat we alleen met handbagage reizen staan we zo buiten. Daar pakken we een bus richting het centrum. Buiten de luchthaven kun je in de automaat een dagkaart kopen voor al het openbaar vervoer. Een dagkaart voor alle zones kost 4 p.p. De bus zit redelijk vol en we besluiten bij een van de eerste haltes uit te stappen en een andere bus te nemen naar het hotel.
We hebben het Holiday Inn Express hotel Berlin-Anhalter Bahnhof gereserveerd. Rond 11.00 uur komen we aan bij het hotel en kunnen gelukkig meteen inchecken. Dit hotel is pas in januari 2005 gebouwd en ziet er dus nog erg nieuw uit. De kamers zijn niet zo heel groot, maar het is schoon en de bedden zijn goed. De badkamer heeft alleen een douche en geen bad.
We zetten even de spullen op de kamer en maken ons dan klaar om de stad te gaan verkennen.
We lopen naar het metrostation Anhalter Bahnhof en nemen de metro een halte verder naar Potsdamer Platz. Vanaf de Potsdamer Platz lopen we richting de Brandenburger Tor. We komen langs een plein met daarop allemaal vierkante zuilen in verschillende hoogten. In de boekjes die we bij ons hebben staat hier niets over vermeld, dus vragen we het aan een chauffeur van een fietstaxi. Hij verteld dat dit een monument is dat gemaakt is voor de Joden. Als we later thuis komen blijkt dat dit pas een week geleden geopend is, vandaar dat het niet in de boekjes staat!

We lopen naar de Brandenburger Tor en zien in de verte de Siegessule. De Brandenburger Tor kunnen we wel zien, maar geen mooie foto van maken, omdat ze een groot podium ervoor aan het bouwen zijn, waarschijnlijk is er dit weekend iets te doen.
Van de Brandenburger Tor lopen we naar de Rijksdag. Dit is een gebouw met een hele mooie glazen koepel, maar er staan rijen mensen te wachten om naar binnen te gaan, dus dit slaan we maar over. In de verte zien we de Fernseheturm, de televisietoren en besluiten daar naar toe te lopen. Vlakbij de Rijksdag ligt een lijn, waar vroeger de muur heeft gestaan. We passeren de lijn en lopen vervolgens Oost-Berlijn in. We komen over de boulevard Unter den Linden en passeren hotel Adlon, de Staatsbibliotheek, de universiteit en de Staatsopera Unter den Linden. Vervolgens lopen we over het water, de rivier de Spree en komen bij de Berliner Dom. Op Yorin Travel heb ik gezien dat het heel gezellig is bij de Hckische Hfe. Dit ligt vlakbij en langs de Berliner Dom belanden we op de Hckische Markt. Dit is een heel gezellig plein met allemaal cafeetjes en terrasjes. Hier gaan we lekker even in het zonnetje zitten en drinken iets.
Vanaf de Hckische Markt lopen we langs het Rotes Rathaus naar het Nickolai viertel en zien de Nickolai Kirche. Vervolgens lopen we weer de rivier over naar Checkpoint Charlie. Hier staat nog een stuk van de muur, plus de huisjes waar vroeger de wachten stonden bij de doorgang. Net achter de muur staan allemaal kruizen met namen van mensen erop die gesneuveld zijn toen ze over de muur probeerden te klimmen.
Ondertussen hebben we honger gekregen en naast Checkpoint Charlie zit een grote zaak waar je broodjes Dner, kleine pizza’s of Aziatische gerechten kunt krijgen. Wij gaan voor de broodjes Dner. Een goed gevuld broodje met vlees en groentes en een flesje drinken nemen we allebei en zijn slechts 7 kwijt. Geen geld!
Nadat we dit op hebben, lopen we langs de Topograpie des Terrors (hier staat een oud deel van de muur en ook de geschiedenis van deze muur is hier beschreven) naar de Potsdamer Platz. Hier nemen we de metro naar de Krfrstendamm. Dit is d winkelstraat van Berlijn. Hier zit ook de KaDeWe, een van Duitslands grootste warenhuizen. Naast de KaDeWe drinken we iets op het terras.
Vervolgens besluiten we de metro terug te nemen naar de Anhalter Bahnhof en naar het hotel te lopen. We komen er nu achter dat het hotel eigenlijk op de vroegere scheiding ligt van Oost en West Berlijn. We frissen ons wat op in het hotel en gaan dan tegenover het hotel iets eten in een pizzeria. Omdat we al zo vroeg op moesten deze morgen en de hele dag gelopen hebben, zijn we erg moe. Na het eten gaan we dan maar naar het hotel en vallen als een blok in slaap.

14 mei 2005:

De tweede dag in Berlijn. We ontbijten in het hotel. Het ontbijt is goed en best uitgebreid met diverse broodjes, beleg, fruit, yoghurt, kwark, koffie, thee, warme chocolademelk en twee soorten fruitsappen. Na het ontbijt bedanken we wat we nu eens gaan bekijken. We hebben gelezen dat als je bus-lijn 100 neemt, je langs alle bezienswaardigheden komt. Hier kun je ook gewoon met je dagkaart in en je bespaart dus een extra kaartje voor een hop-on-hop-off bus. Maar we weten niet waar je deze bus vlakbij het hotel kunt pakken en Erik wil graag naar het geallieerde museum, dus gaan we daar eerst naar toe. Dit ligt ver buiten het centrum. We kopen weer een dagkaart en nemen de Metro U1 richting Krumme Lanke en moeten uitstappen bij Oskar-Helene-Heim. De laatste vier stations van de metro zijn afgesloten, omdat ze met het spoor bezig zijn. We moeten dus overstappen in de bus om nog een halte verder te gaan naar Oskar-Helene-Heim. Vanaf dit station is het ongeveer 5 minuten lopen naar het museum van de geallieerden. Voor het museum staat een groot vliegtuig. Het museum is gevestigd in een voormalige legerbioscoop. De tentoonstelling gaat vooral over de periode ten tijd van de blokkade en de luchtbrug. Je vindt er heel veel foto’s en filmmateriaal. Daarnaast staat er ook levensgrote tanks, jeeps, wapens, uniformen en allerlei ander militair spul.
Nadat we het museum gezien hebben, gaan we met de metro naar Schloss Charlottenburg. Dit is een mooi groot slot, waar je wel in kunt. De entree is best prijzig.

We nemen de metro naar de Zoologischer Garten. Als we hier uitkomen, zien we dat we weer bij de Ku’damm zijn. Hier is het ontzettend druk! Het lijkt wel of heel Berlijn aan het winkelen is. We lopen door het park vlakbij de Tiergarten naar de Siegessule. Hier is het helemaal tot aan de Brandenburger Tor afgesloten en er staan allemaal drumbands en sportverenigingen. Er is iets van een soort sportfeest gaande. Vervolgens lopen we dan weer door een ander park richting de Potsdamer Platz. Onderweg begint het te regenen en pakken gauw de bus. We komen uit op de Potsdamer Platz. Hier is ook een Imax theater. Erik lijkt dit erg leuk en omdat het toch steeds harder begint te regenen, besluiten we om kaartjes te kopen voor de film. Bij het theater in de buurt zijn allemaal terrasjes. We drinken hier eerst iets en gaan vervolgens naar de film. Dit is een 3D-film en leuk om een keer te zien.
Na de film besluiten we om weer iets te gaan eten in hetzelfde restaurant als gisteren, het was daar erg goed bevallen en het was dichtbij het hotel.
Na het eten halen we onze spullen op in het hotel. Deze hebben we vanochtend bij de receptie achter gelaten, zodat we niet met alles door de stad hoefden te sjouwen. Vanavond slapen we namelijk in een ander hotel, bij de luchthaven, omdat we moren al weer vroeg moeten vertrekken.
Met de metro gaan we naar de laatst mogelijke halte en vandaar nemen we een bus naar de luchthaven. Het Novotel Berlin Airport ligt op 500 m van de luchthaven volgens de beschrijving. Vanuit de bus zien we het hotel al liggen, maar dit is toch nog best een eind lopen en we hebben best een zware tas bij ons. We nemen dan ook een taxi van de luchthaven naar het hotel.
De kamers in dit hotel zijn iets groter en ook de badkamer is groter en met bad! Ik ga dan ook lekker even in bad liggen en daarna gaan we slapen, want we moeten er vannacht weer vroeg uit.

15 mei 2005:

Om 03.45 uur gaat de wekker. We kleden ons aan, pakken de spullen en gaan naar beneden. Bij de receptie wachten we op onze taxi. Deze komt mooi op tijd en binnen 5 minuten staan we op de luchthaven en checken in.
Ook deze keer vliegen we weer op tijd met AB 8022 terug naar Schiphol.
Het was een erg vermoeiend weekend, maar we hebben veel gezien. Berlijn is een leuke stad!