Reisverslag-Mexico

Mexico – Belize – Guatamala

16 maart – 07 april 2013

Dag 1: Zaterdag 16 maart 2013

Vamos! Netjes op tijden vertrekt de vlucht om 12.25 uur richting Cancun, Mexico. Aan boord worden we vorstelijk onthaald met een welkomstdrankje. De premium comfort class van Arkefly is echt een aanrader voor zulke lange vluchten. Je krijgt twee maaltijden aangeboden, een snack en voldoende drankjes en de beenruimte is maar liefst 94 cm, kortom het is al het extra geld meer dan waard!
Na een vlucht van 13 uur incl. tussenlanding op Cuba, komen we een uur eerder dan verwacht aan in Cancun. Het is dan 18.30 uur plaatselijke tijd. De groep verzamelt zich bij de bus, we zijn maar liefst met 36 man! Dat wordt dus aanpassen. Binnen zo’n 20 minuten zijn we bij het hotel. We gaan nog even naar de supermarkt om water te halen, drinken nog een drankje in het hotel en zijn dan echt op. We vallen dan ook meteen in slaap zodra we ons bed raken.
We overnachten in hotel Las Margaritas van Radisson. Het is een net hotel met zwembad in het centrum van Cancun. Op loopafstand van het hotel vind je een kleine en grote supermarkt, een restaurantje en McDonalds. Ook in het hotel kun je een hapje eten.

Dag 2: Zondag 17 maart 2013

Ja hoor, jetlag. Rond 05.45 uur zijn we wakker. Eigenlijk maar goed ook, want om 06.30 uur krijgen we de wake-upcall. Gisteren waren we zo moe, dat we onze spullen voor vandaag niet meer verzameld hebben, dus dat kunnen we dan nu mooi nog even doen.
Om 07.00 uur gaan we lekker ontbijten en om 08.00 uur vertrekt de bus dan al weer richting Tulum.
Onze reisleidster heet Jolanda en daar maken we kennis mee zodra we in de bus stappen. Zij is geschiedenislerares met een Mexicaanse moeder en Nederlandse vader. Ze spreekt erg goed Nederlands en weet heel veel te vertellen.
Na 2 uur rijden komen we aan in het dorp Tulum. Dit is een prachtige Mayatempelcomplex dat naast de mooie Caraibische blauwe zee ligt. Het is een zeer fotogenieke tempel.
Na dit bezoek gaan we lunchen in een restaurantje in Tulum en dan is het nog zo’n drieëneenhalf uur rijden naar Chetumal. Daar komen we tegen de avond aan.
Het hotel is mooi gelegen aan de boulevard. Verder is er in Chetumal heel weinig te zien of te beleven. Het is de doorgang naar Belize en dat is dan ook alles. Het restaurant van het hotel was helaas dicht. We zijn toen maar iets gaan eten in een restaurant dichtbij het hotel. Het leek wel een soort Mexicaanse McDonalds, maar wel allemaal met Mexicaans eten. Ik heb een visje heb en die was heerlijk, ook Erik zijn gehaktballen en Sjan haar kip was lekker. Helaas mocht in het restaurant geen alcohol geschonken worden. We zijn daarna nog op zoek gegaan naar een cafeetje en hebben daar wel 20 minuten voor moeten lopen voordat we iets vonden. Gelukkig gaan we hier morgen weer weg!

Dag 3: Maandag 18 maart 2013

Ook vandaag moeten we weer om 06.30 uur op. Het wordt een lange reis vandaag. We moeten 2 grensovergangen over wat nogal lang schijnt te kunnen duren. We zullen het zien!
We rijden om 8.00 uur weg. Binnen 20 minuten zijn we bij de grens van Belize. Na anderhalf uur zijn we daar eindelijk de grens gepasseerd en kunnen we verder. Het is dan zo’n 4 uur rijden voordag we bij de tempel van Xunantunich komen. Voordat we de tempel gaan bekijken, gaan we eerst lunchen. Een buffet met rijst met bonen, gebakken banaan, salade en verse jus d’orange.
Erik heeft de tempel beklommen en had een prachtig uitzicht over de jungle. Dit tempelcomplex ligt op ca. 10 minuten rijden van de grens met Guatamala. Daar konden we gelukkig iets sneller door. Vanaf de grens in Guatamala heeft er een politiebusje achter ons gereden voor de veiligheid. Het was toen nog 2 ½ uur rijden naar Flores. We moesten ook nog een stuk door het donker rijden. Er zijn de afgelopen jaren al heel wat toeristenbussen overvallen en daardoor heeft de lokaal agent besloten om voortaan deze reizen te laten begeleiden door de politie. Rond 19.30 uur komen we aan in het Santana hotel in Flores. Het is een simpel hotel, maar ligt prachtig aan de boulevard aan het meer van Petén. We hebben een mooie kamer met een groot balkon met uitzicht over het meer. ’s Avonds eten we wat in het restaurant van het hotel, ook met uitzicht over het meer. Het is hier een stuk goedkoper dan in Mexico. Maar ’s middags hebben we veel gegeten, dus we hebben niet echt honger. Een hamburger of een club sandwich met friet kost omgerekend zo’n 5 euro!
Daarna worden er nog heel wat drankjes gedronken met 3 andere mensen van de groep. Het is tenslotte 18 maart en daar moet toch even bij worden stil gestaan!

Dag 4: Dinsdag 19 maart 2013

Vanochtend gaat de wekker om 05.45 uur af. Het ontbijt wordt vanaf 06.15 uur geserveerd. Om 7.00 uur is iedereen klaar en kunnen we vertrekken naar Tikal. Het is ongeveer een uurtje rijden vanaf Flores naar de eerste ingang van Tikal. De reisleidster koopt daar kaartjes voor ons en dan gaan we met de bus verder naar de tweede ingang, zo’n 20 minuten rijden. Daar stappen we uit en naar een hele wandeling door de jungle komen we aan bij de vierde tempel. Ze hebben hier langs de tempel een houten trap aangelegd waarop je naar boven kunt klimmen. Bovenaan heb je een prachtig uitzicht over de gehele jungle. Daarna lopen we nog verder door de jungle naar andere tempelcomplexen. Dit is een excursie van zo’n 4 uur en dan heb je nog niet alles gezien. De wandeling is prachtig. Wel jammer dat we de neusbeertjes niet zien. We hebben wel een grote tarantula gezien. Er leven hier mooie vogels waaronder de Tukan en papegaaien, maar ook deze zien we niet helaas. In deze jungle leven ook nog een stuk of 3 tot 4 jaguars. Ook zien we nog een aap in een boom zitten.
Rond de middag komen we terug bij het hotel. Na een paar drankjes, gaan we in het dorpje lunchen We hebben nu lekker even wat vrije tijd en daar genieten we van. Sjan en ik nemen een duik in het kleine zwembadje, maar het is een heerlijke verkoeling. Dan is de dag al weer bijna voorbij.

Dag 5: Woensdag 20 maart 2013

Vandaag mogen we uitslapen 😉 en rinkelt de wekker pas om 06.30 uur. Ontbijten en dan vertrekken we weer naar Rio Dulce. Dit is ca. 3 ½ uur rijden. ’s Middags hebben we een optionele excursie geboekt, een boottocht naar Livingstone voor USD 25 p.p. Met een snelle boot varen we in ca. een uur naar Livingstone. Onderweg stoppen we bij een paar eilandjes om verschillende vogels te spotten en lunchen we op een ander eilandje voordat we naar livingstone verder gaan. Livingstone is een eilandje dat aan de Caraïbische zee ligt. Het is erg toeristisch met allerlei winkeltjes, restaurants en hotels.
Tegen de avond komen we terug bij het hotel Mansion del Rio. Dit is een prachtig uitgestrekt hotel dat aan de rivier ligt. De kamers zijn mooi en er is ook een schitterend zwembad. Helaas vinden wij het te laat om daar nog even in te duiken. Het is ondertussen al donker en we hebben geen zin om door de muggen gestoken te worden hier zo vlak bij het water.
’s Avonds eten we wat in het hotel. Het hotel ligt ver van Rio Dulce en in de omgeving zijn er geen restaurants. Gelukkig is er in het hotel keuze genoeg.

Dag 6: Donderdag 21 maart 2013

Ook vandaag rinkelt de wekker weer om 06.30 uur. Ontbijten, koffers pakken en dan vertrekken we weer. Vandaag rijden we door bergachtig gebied via Guatamala City (wat een stinkstad, niets te zien, alleen maar sloppenwijken!) naar Antigua waar we rond 16.00 uur aankomen. Antigua is wel een heel leuk stadje dat volledig op de UNESCO wereld erfgoedlijst staat. Je moet hier wel goede schoenen aan doen, want het centrum ligt vol ongelijke kinderkopjes en je moet goed uitkijken waar je loopt. We overnachten in hotel Pedro Antigua. Dit is een simpel, maar schoon hotel dat een oud klooster is geweest. Het ligt een blok verwijderd van het Parque, het centrale gedeelte van de stad waar alle bezienswaardigheden zijn. We lopen wat rond door de stad en gaan vervolgens wat eten. Er is ons wel voorzichtig duidelijk gemaakt dat je hier ’s avonds laat beter niet meer over straat kunt lopen. We eten dus wat vroeger en zijn dan ruim op tijd weer bij het hotel.

Dag 7: Vrijdag 22 maart 2013

Vanochtend hebben we vrije tijd, maar we besluiten om ook vandaag om 06.30 uur op te staan. We willen nog wat door Antigua lopen, wat mooie foto’s maken etc. Dat hebben we gisteren niet gedaan, want het regende toen wij aankwamen. Vandaag is het gelukkig droog.
Om 11.30 uur verzamelen we weer bij het hotel en vertrekken dan naar Panajachel. Dit is een rit van ca. 2 uur. Onderweg stoppen we voor de lunch en we bezoeken de markt van Sololá. Dit is een onbekende markt. Iedereen wil naar de markt van Chichicastenango, maar de markt van Sololá is precies hetzelfde en veel minder toeristisch. Dezelfde mensen die op de markt van Chichicastenango staan, staan ook op de markt van Sololá. Onderweg van Antigua naar Panajachel kom je zowat langs Sololá, dus je hoeft er ook niet voor om te rijden, terwijl de markt van Chichicastenango nog zo’n 3 uur rijden ligt van Panajachel. Iedereen is het er dan ook gelukkig over eens dat we gewoon naar Sololá gaan.
Het is een lokale markt waar het stikt van de mensen. Het is maar goed dat we onze tassen in de bus hebben laten staan, want hier ben je zo je spullen kwijt. Nadat we de markt hebben bezocht moeten we helemaal naar beneden lopen waar onze bus staat. Onderweg komen we diverse ‘chicken-bussen’ tegen. Dit zijn lokale bussen. Een heel groot deel van de bevolking hier in Guatamala is analfabeet en kan dus ook niet op de bus lezen waar deze naar toe gaat. De bestemming wordt ook wel geschreeuwd door de buschauffeur, maar er zijn natuurlijk ook altijd dove mensen. Daarom zijn de ‘chicken-bussen’ allemaal in verschillende kleuren, bijv. de rode gaat naar Antigua, de groene naar Sololá etc.
Vanaf de markt in Sololá naar Panajachel is nog slechts 8 km. Daar overnachten we in hotel Riviera Atitlan. Het hotel ziet er van de buitenkant echt niet uit. Het zijn 3 grote lelijke groene torens, zoals Yolanda zegt lijkt het net de Bijlmer Bajes. Aan de binnenkant is het echter wel mooi, met een aantal faciliteiten zoals een zwembad, restaurant en bar.
We eten ’s avonds in het hotel.

Dag 8: Zaterdag 23 maart 2013

Vandaag is er de mogelijkheid om een optionele excursie te doen, maar dit is weer een boottocht. Wij hebben besloten om eens lekker een dagje te relaxen, morgen moeten we immers al weer heel vroeg op. We slapen een uurtje langer uit dan normaal en na het ontbijt bestellen we een tuktuk om naar het stadje Panajachel te gaan. Voor 10 Quetzal p.p. brengt de tuktuk ons naar het centrum. Daar stikt het van de winkeltjes en restaurants. We shoppen en drinken ergens wat en dan gaan we weer terug naar het hotel. Het is nu tijd voor een paar uurtjes lekker aan het zwembad. Het is hier niet zo heel erg warm, maar de zon is wel fel. Binnen 2 uurtjes zijn we al aardig verbrand. Dan gaat de zon weg en springen we lekker onder de douche. De rest van de middag vermaken we ons met een drankjes, wat pingpongen of lezen.
Tegen de avond gaan we weer naar het stadje om een hapje te eten.

Dag 9: Zondag 24 maart 2013

Vandaag is het een heftige dag! De wekker rinkelt om 5 uur en we vertrekken om 6 uur voor een lange dag in de bus terug naar Mexico. ’s Avonds om 19.00 uur komen we aan in het hotel in San Cristóbal de las Casas. Iedereen is blij dat we er zijn. We verblijven in een hotel dat ook een museum is midden in het centrum tegenover de kerk. Het is erg druk in San Cristóbal i.v.m. de Semana Santa (week voor Pasen). In het centrum vind je allerlei lekkere restaurantjes, terrasjes en winkeltjes.

Dag 10: Maandag 25 maart 2013

Vanochtend staat een optionele excursie naar de Canon del Sumidero op het programma. Ik kan helaas niet mee, omdat ik ziek ben. De rest gaat wel mee. Het ligt op ca. een uurtje rijden van San Cristóbal de las Casas. Ze gaan dan 2 uur met een speedboot door de Canon varen en zien o.a. krokodillen, apen, vogels etc. Het is erg mooi. ’s Middags bezoeken we de Indianendorpjes Zinacantan en San Juan Chamula. Ik kan dan weer mee. De dorpjes zijn leuk om te zien, maar niet echt bijzonder. ’s Avonds eten we wat in het hotel.

Dag 11: Dinsdag 26 maart 2013

Vandaag is het de laatste dag dat we door bergachtig gebied moeten rijden. We vertrekken al op tijd naar Palenque. Het regent de hele dag, maar gelukkig zitten we in de bus.
We maken een stop bij de watervallen van Misol-Ha. Je kunt daar zwemmen als je wilt, maar omdat het nog steeds regent, besluiten wij alleen een kijkje te nemen bij de watervallen.
Na een uurtje vertrekken we weer richting Palenque. Het is dan nog ca. een half uurtje rijden en aan het einde van de middag komen we aan bij ons hotel. Ook dit is weer een prachtig hotel met een mooi zwembad. Het is jammer dat het giet van de regen als wij aankomen. Het hotel zit wel vol grote groepen die allemaal Palenque morgen gaan bezichtigen.

Dag 12: Woensdag 27 maart 2013

Ook vandaag vertrekken we weer vroeg. We gaan vandaag de tempels van Palenque bezichtigen. We krijgen hier 3 uur de tijd voor een rondleiding met gids en wat vrije tijd. Het is een groot complex en schitterend om te zien.
Daarna vertrekken we richting Campeche waar we aan het einde van de middag aankomen. Onderweg lunchen we aan het strand. We zitten hier heerlijk op het strand onder een afdakje en kunnen wat bijkleuren. Sommige mensen van de groep nemen een duik in zee.
Aangekomen in Campeche overnachten we in hotel Baluartes. Dit hotel ligt slechts een paar meter van zee en de boulevard, op 5 minuten lopen van het oude centrum. Het hotel heeft een buitenzwembad en een restaurant. Alle kamers beschikken over airco, een licht en modern interieur, gratis WIFI en een flatscreen televisie.
’s Avonds lopen we wat rond in Campeche en drinken wat op een balkonnetje bij de Zócalo.

Dag 13: Donderdag 28 maart 2013

Vandaag gaan we naar Mérida en bezoeken onderweg eerst nog de tempel van Uxmal. Ook dit is een schitterend groot tempelcomplex waar we ca. 2 uur rondlopen.
Hierna lunchen we onderweg in een lokaal tentje. We kunnen hier kiezen uit Varken of Kip dat onder de grond wordt gebraden in een soort oven. We graven gezamenlijk ons eten op en dat wordt dan geserveerd met rijst. Na het eten krijgt iedereen een typisch Mexicaans drankje dat je in een keer op moet drinken met een Sombrero op je hoofd.
Daarna rijden we door naar Mérida waar we aan het einde van de middag aankomen. Ook dit is weer een mooi hotel op ca. 20 minuten lopen van het centrale plein. We eten ’s avonds bij Pancho’s. Dit restaurantje ligt in een zijstraat van de Zócalo en serveert erg lekkere gerechten.

Dag 14: Vrijdag 29 maart 2013

Vandaag zouden we een haciënda gaan bezichtigen, maar omdat het Goede Vrijdag is, is deze helaas gesloten. We gaan nu een andere excursie doen, naar Celestún. Deze is normaal niet in de rondreis opgenomen, maar ik ben erg blij dat we dit nu gaan doen. Het is ca. anderhalf uur rijden naar Celestún. Daar gaan we per boot op zoek naar flamingo’s. We zien tientallen schitterende roze flamingo’s en ook nog andere vogels. Vervolgens varen we een stuk door mangroven en over de rivier verder naar het startpunt. We zijn er vroeg bij en dat is maar goed ook, want als we terugkomen is het heel erg druk met Mexicanen die een dagtochtje gaan doen.
Vervolgens worden we in het centrum van Celestún aan het strand bij een restaurantje afgezet om te lunchen. We krijgen hier ook nog wat vrije tijd om van het strand te genieten. Er zitten mensen in de groep die morgen al naar huis gaan, dus voor hen is het wel lekker dat ze nog even van zon, zee en strand kunnen genieten.
Morgen is de laatste dag van de rondreis en we besluiten om vanavond met een klein groepje mensen als soort van afscheid gezamenlijk te gaan eten bij Pancho’s. Veel mensen zijn hier gisteren niet geweest en na al onze goede verhalen, willen zij hier ook graag nog een keer eten. Het is een erg gezellige afsluiting van de rondreis.

Dag 15: Zaterdag 30 maart 2013

De laatste dag van de rondreis is aangebroken. We moeten vandaag om 05.00 uur opstaan en om 06.00 uur vertrekken we naar Chichen Itzá. Grote voordeel is dat we daar dan al om 08.00 uur aankomen en de grote meute met bussen uit Playa del Carmen nog niet gearriveerd is. We kunnen dan op ons gemak de tempels bezichtigen en mooie foto’s maken zonder toeristen! Hoe uniek is dat! We krijgen hier een rondleiding van een Nederlandstalige gids en nog wat vrije tijd. Je hebt hier zeker zo’n 3 uur nodig om alles te bezichtigen. In mijn gedachten was het alleen de bekende tempel, maar er ligt een heel dorp omheen!
Daarna vertrekken we richting Cancun. Het is nog zo’n 3 uur rijden naar de luchthaven waar een deel van de groep wordt afgezet die vandaag naar huis vliegt.
Wij gaan daarna verder naar Playa del Carmen. Het is nog ca. een uurtje rijden en worden dan afgezet bij het Riu Palace Mexico hotel. Daar aangekomen kijken we onze ogen uit. Het is een schitterend hotel met veel faciliteiten aan een prachtig wit palmbomenstrand. Hier gaan we ons de komende dagen zeker vermaken!

Dag 16 – dag 21: Zondag 31 maart – vrijdag 05 april 2013

Deze dagen genieten we van zon, zee en strand en doen we verder eigenlijk helemaal niets. We gaan nog een paar keer naar het centrum van Playa del Carmen om wat te shoppen en ik bezichtig nog enkele mooie hotels.

Dag 22: Zaterdag 06 april 2013

En dan is de laatste dag alweer aangebroken. Met de TUI-bus gaan we voor € 10 p.p. naar de luchthaven. Om 21.20 uur vliegen we richting Nederland. Ook nu hebben we weer de premium comfort class geboekt. Wat een luxe zeg. Er zijn nu slechts 12 premium comfort class stoelen in het vliegtuig aanwezig. Ook nu is de service weer goed, het eten is alleen van mindere kwaliteit.

Dag 23: Zondag 07 april 2013